Hogy lesz az ötletből üzlet?

Korábbi cikkeinkben arról írtunk nektek, hogy tudjátok megtalálni a millió dollárt érő ötletet, illetve azt, hogy miként is tudjátok kiválasztani azt, amivel foglalkozni szeretnétek. Azt, amiből pénzt tudtok csinálni, és aminek megvan az esélye arra, hogy sikertörténetlegyen a dologból. A mai bejegyzésben arról szeretnék beszélni, hogy mi is a következő lépés: tudd, hogy az ötleteddel hogyan fogsz pénzt csinálni!

Sokan gyakran megörülnek annak, hogy van egy jó ötletük, ami érdekes, tele van kihívásokkal, és elkezdik megcsinálni. Aztán mikor kész vannak a fejlesztésekkel, akkor jönnek rá, hogy fogalmuk sincs, hogyan csináljanak pénzt az adott dologból. Ékes példája ennek mondjuk az egyetemi projektek nagyon nagy százaléka. Van egy tök jó ötlet, tudósok, kutatók, professzorok, stb. dolgoznak rajta gyakran éveket, és mikor készen vannak a fejlesztésekkel, akkor nem tudják mit kezdjenek az adott dologgal. (Persze, tudom, hogy a kutatások nagy része alkalmazott kutatás, melynek célja, olyan új tudásanyag megszerzése, melyet később tovább lehet használni új termékek, szolgáltatások, vagy eljárások kifejlesztéséhez. De jó lenne, ha az utóbbira is nagy hangsúly helyeződne, és nem ragadna bent az egyetemen egy csomó projekt. Na, de most ne erről beszéljünk, nem ez a téma.)

Szóval, akármilyen hihetetlen, a vállalkozások célja a legtöbb esetben, hogy profitot termeljen. Ezt sokan elfelejtik, és úgy kezdenek egy ötlet kidolgozásába, hogy fogalmuk sincs hogy lesz belőle pénz. Vagy ha van is, akkor nem biztos, hogy legmegfelelőbb. Na, de hogy lehet pénzt csinálni? Az első lépés, hogy kell egy üzleti stratégia. Tudni kell hogyan fogsz bevételeket generálni?

A legalapvetőbb dolog, hogy eladod a terméket, szolgáltatást, amit kitaláltál. Ilyet talán nem kell mondanom. Ezt csinálja a pék, az Audi vagy épp a Teva. Termelnek és eladnak.

De vannak olyanok, akik ingyenesen adnak valamit, és a hirdetések, vagy más szolgáltatások bevételéből próbálnak megélni, mint például a Facebook. Tudnod kell, ha valami ingyen van, ott nagy valószínűséggel te leszel az áru!

Ennek egy másik, és lényegesen különböző formája a freemium üzleti modell. Itt a lényeg az, hogy kapsz egy alapterméket, amit tudsz használni, megszokod, megszereted, de ha egyéb funkciókat is szeretnél elérni, akkor azért fizetned kell. Ilyen például az Evernote, vagy a Dropbox.

Vannak azonban olyan cégek, amiknek nem is kell bevételeket generálniuk. Na most akkor mi is van? Lehet egy cég úgy sikeres, hogy egy fillér bevételt sem hoz a konyhára, csak milliókba kerül a fenntartása? Nos, a válasz: igen! Erre tökéletes példa a debreceni BBS Nanotechnológia Kft. Ennek a biotechnológiai cégnek a célja az, hogy egy olyan, a rákkutatáshoz kapcsolódó kutatást és fejlesztést vigyen véghez, amit később akár milliárdokért tudnak eladni egy nagyobb gyógyszergyártó cégnek. Egy másik példa a WAZE esete, ami a navigációs rendszerek piacán ért el 30 milliós felhasználói tábort. Üzleti koncepciójuk nincsen, az eddig kockázati tőkebefektetőktől kapott kb. 70 millió dolláros befektetésekből élnek. Jó hír a cég számára viszont, hogy az Apple eléggé elrontotta a saját navigációját, így azt senki nem használja. Viszont az Apple navigációs rendszere is közösségi navigáció, akár csak a Waze. Ez azt jelenti, hogy az alkalmazást használó autósoktól kapott adatokból tudja meghatározni például a Waze rendszere, hogy egy adott út mennyire van bedugulva vagy sem, és ez alapján pontosabban tud tervezni. Az Apple rendszere is ezen az elven működik, csak ugye felhasználók nélkül nem igazán használható. Ennek a problémának a megoldására kitalálta az Apple, hogy megvásárolja a WAZE felhasználói információit 500 millió dollárért. Végül nem jött össze az üzlet, mivel a Waze 750 millió dollárt akart. De ebből a történetből is látszik, mennyit is érhet egy olyan cég, aminek több tíz vagy százmillió fős felhasználói tábora van.

Azonban mindenkit intenék attól, hogy az utóbbi példákat vegye alapul! Alapszabály, hogy ne számíts külső forrásokra. Ha a céged nem képes a saját lábán megállni, akkor az nem jó. Vállalkozások gyakran beleesnek abba a hibába, hogy befektetők vagy pályázatok után futkosnak, és nem figyelnek arra, amire kellene. Hogy fejlesszenek és eladjanak. Enélkül a befektetők sem nagyon állnak szóba a vállalkozókkal sem.

Szóval, találd ki, hogy lesz pénzed! Mi sem egyszerűbb :), mondhatnád. De inkább vegyél elő egy papírt, nyiss meg egy word dokumentumot, excel táblát, stb., és kezdj el ezen dolgozni. Kezdd el, csináld, hibázz, tanulj és légy sikeres! Ha segítség kellene, akkor pedig nyugodtan kérdezz minket, akár kommentben, akár emailben. A célunk, hogy segítsünk!

By |október 11, 2017|Startup Ötletek| Hogy lesz az ötletből üzlet? bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

About the Author:

Keresztény, konzervatív, rendíthetetlen optimista, eltévedt bölcsész, folytonos ötletelő, a Debrecen Bár társalapítója, és boldog ember. Célom, hogy sikeres vállalkozások indítását és fejlődését segítsem itt, Debrecenben.