A marketing legnagyobb titka

Annyit olvastál már a marketingről, annyiszor hallottad, hogy ezt és azt kell csinálnod. Mégis van valami, ami miatt nem megy. Ezért most elárulom a legnagyobb titkot, amit a marketing maga köré épített, és amivel minden álmod valóra válthatod. Vagy úgy is mondhatom, amin minden álmod áll vagy bukik.

Mi is az a marketing? Egyrészt a figyelem felkeltése, majd az érdeklődők befolyásolása, utána pedig a vevők érdeklődésének fenntartása, a visszajelzések beépítése a fejlesztésedbe, a szervezeted vevőközpontúvá fejlesztése, és így tovább. A marketing szerintem a teljes üzletedet áthatja, mivel úgy fejlesztesz terméket, szolgáltatást, hogy közben figyelsz a vevőid visszajelzéseire. Úgy kezeled a panaszokat, hogy egy életre veled maradjon a vevőd. Úgy veszel fel új embert, hogy be tudjon illeszkedni a márkád arculatába. Úgy kezeled a kollégáidat, ahogyan a legjobb vevőidet. Lényegében a marketing áthatja a teljes cégedet, sok helyen megjelenik.

Na de mi a titok?

Ha úgy kezeljük a marketinget, mint egy mindent átható folyamatot, akkor egyszerű a titok. Hiszen ha rájössz, hogy ezzel tudsz fejlődni, akkor megtetted az első lépést – felismerted a hiányosságot. Majd elkezded tanulni, fejlődni, olvasni, érteni. Ezután jön a neheze: csinálni is kell. Ha fejlődni akarsz az elméleti tanulmányozás után, akkor el kell kezdened megvalósítani. Először egy új bemutatkozás a facebook oldalon. Utána rendszerezett bejegyzések. Kitalálsz egy márkát, átgondolod mögötte a teljes arculatot, és lépésenként haladsz a célod felé. Új fajta kommunikáció, másfajta csomagolás, talán egy új(abb) honlap, majd a vevői visszajelzések alapján fejlődsz. Új ajánlat, kreatív reklámok, közösségi eseményeken részvétel, és így tovább.

Tehát akkor mi is az a nagy titok?

Az, hogy csináld. Hiszen ezen múlik minden! Amikor minden nap másként szolgálod ki a vevődet, amikor mindig a legolcsóbb hirdetési eszközt választod, akkor baj van. Fel kell ismerned a hibát és elkezdened változtatni.

El kell kezdened!

Először botladozol, sokat szenvedsz, nem jönnek visszajelzések, esetleg még ki is nevetnek a körülötted lévők, hogy ezt miért kell? De te fejleszted magad, folyamatosan próbálkozol, és haladsz az álmod felé.

A kezdő cégeknek is ez a legnagyobb bajuk

Nem csak én mondom ezt, hanem az a marketinges is, aki több tízezer vállalkozót szólít meg minden héten, dolgozik velük folyamatosan. Wolf Gábor legutóbbi facebook bejegyzése is erről szólt: kezd már el végre! De nem csak ő a mindentudó. Annyi marketing vállalkozó van itthon: számtalan weboldal vagy webshop készítőt találsz még a közvetlen közeledben is, sokan ajánlják a vevőszerző képességüket, a könyveiket és konferenciáikat, az ügyfélkezelő rendszerüket, stb. Kóklerek lennének? Azok nem tudnának ügyfelekkel büszkélkedni. Csak rájöttek a titokra: hogy a marketinget el kell kezdened megvalósítani.

Ha azt hiszed, hogy a te céged kivétel, akkor tévedsz. Ezt sem én mondom, hanem a startupok hazai szakértői, a Startupdate blog írói egy ironikus cikkükben:

Amíg nincs kész a Tökéletes Termék: Várj! Évekig csinálod, formálod, és amikor kiadod BOOM, órák alatt milliomos leszel.

Kódolj, ne foglalkozz a biznisszel! A sales meg a marketing csupa varázslás, ne állj szóba alacsonyabb rendűekkel, akik nem beszélik folyékonyan a binárist.

A profik is mind ezt mondják

Kreatív Vonalak az egyik legjobb márkaépítő cég az országban. Legutóbbi facebook bejegyzésükbenők sem vitatják, hogy a “tippek-trükkök” marketinggel is lehet sikereket elérni – hiszen csak csinálni kell! Az igazán profik viszont márkát építenek fel, “Mert az erős márkák nem csak üzleti sikert jelentenek a tulajdonosoknak, hanem izgalmas termékeket, innovációt és minőségi kiszolgálást a vásárlóiknak.”.

Az Apple cég mindenkinek mond valamit, a termékeit mind ismerjük. Ők egy telefon, tablet és számítógép gyártó és forgalmazó cég. Mégsincs egyetlen telefon, tablet vagy számítógép gyára az Apple-nek. Mert ők márkát építettek fel, egy brutál erőset. Amikor bejelentenek egy új terméket, akkor sem a számokat dobálják, már közvetlenül az érzéseidre hatnak:

“Méghogy nem tudunk innoválni, a picsát.”

Ez a mondat hangzik el a végén, pedig csak egy új dizájnt mutattak be az új gépükhöz. Egy fekete-fehér tükröződő videóval, a kerek formákra való univerzális utalásokkal, és a Muse zenéjével eléggé ütős reklám lett, akárcsak a termék. Mégsem a technológiai tulajdonságok azok, amikkel először le akarnak nyűgözni minket, átlagos neten böngészőket, hanem az érzékeinkre ható reklámmal, ami teljessé teszi az Apple arculatát.

Tehát holnaptól?

Annyi jó dolog történik holnap: akkor kezdünk el edzőterembe járni, felhagyunk a csokival/cigivel, megmondjuk a szomszédnak, hogy hangos, a főnöknek, hogy durva, a tanárnak, hogy igazságtalan. A Nike-nak volt erre egy jó reklámja:

Tegnap azt mondtad, majd holnap. Nike

A szlogenjük (és a legújabb reklámjuk is) arról szól, hogy csak csináld. Ezzel egyre jobb leszel benne. Kell egy kis fantázia, mint például a cikk legelején látott Durex óvszer reklámjához. Az ukáz viszont ott és a marketingben is ugyanaz:

Akció indul!

By |október 11, 2017|Marketing| A marketing legnagyobb titka bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

About the Author:

Az Innonic Group Zrt. HR és Üzletfejlesztési igazgatója, az IGEN Debrecen vállalkozó képzés társalapítója, a DOKK közgazdász alumni klub elnöke.